مرکز ذهن

نظریه رنگ های واقعی و کاربرد آن در سازمان

فهرست مطالب

نظریه رنگ های واقعی و کاربرد آن در سازمان

نظریه رنگ های واقعی شیوه ای است برای تقسیم بندی افراد به چهار رنگ متفاوت که هر کدام نشان دهنده یک شخصیت متفاوت است.

نظریه رنگ های واقعی توسط کارولین کالین کشف شده است وی با توجه به تعاملی که با دانشجویان داشته و به آنها در انتخاب شغل و مشخص کردن مسیر آینده کاریشان کمک کرده است توانسته آنها را به چهار گروه اصلی تقسیم کند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و برای شغل خاصی مناسب هستند.

به کمک روش رنگ های واقعی یادخواهید گرفت چگونه به سرعت، خودواقعی‌تان را کشف کرده و راهتان را به سوی موفقیت پیدا کنید.

 

نظریه رنگ های واقعی
نظریه رنگ های واقعی

رنگ های واقعی

آبی: افراد آبی اشخاصی هستند که بیشتر از بقیه افراد عاشق، پرورش دهنده و حمایت گر هستند، این افراد دارای هوش اجتماعی بالا، همدلی و انسان دوستی زیادی هستند.

افراد آبی از دید دیگران بسیار آرامش بخش و با انرژی مثبت هستند.

نارنجی: افراد نارنجی انسان هایی با انرژی بسیار، اهل رقابت، پرشور و سرزنده هستند، این افراد علاقه زیادی دارند که دیگران را سرگرم کنند و مرکز توجه باشند.

نارنجی ها با صراحت صحبت می‌کنند و برای برنده شدن حاضر به انجام هر کاری هستند.

سبز: افراد دارای شخصیت سبز بسیار به علم، دانستن و تفکر علاقه‌مند هستند. دیگران اکثرا این افراد را با کلماتی مانند باهوش، زیرک، عاقل و شوخ طبع توصیف می‌کنند.

افراد سبز کمال گرا هستند و مدام در حال ایجاد یا حل مسائل مختلف هستند و از تلاش های فکری مداوم لذت می‌برند.

طلایی: افراد طلایی بسیار منظم و اهل حساب کتاب هستند، این افراد همه چیز را برنامه ریزی می‌کنند، بسیار محتاط هستند و به اصول پایبند هستند.

این افراد به قوانین احترام میگذارند و برای مدیریت زندگی خود قوانین خاصی را مشخص می‌کنند، محیط اطراف آنها همیشه مرتب و پاکیزه است.

 

توضیح بالا تنها توضیح مختصری از مدل رنگ های واقعی است. تمام افراد هر چهار رنگ را درون خود دارند اما تاثیر دو رنگ اول بیشتر از بقیه است و به زندگی شخص سبک خاصی را می‌دهد.

رنگ اول و دوم هر شخص نقاط قوت او را مشخص می‌کند به طور مثال شخصی که در دو رنگ طلایی و آبی نمره بالایی دارد می‌تواند فردی به شدت منظم و در عین حال مهربان باشد میتواند یک هنرمند به شدت منظم یا یک حسابدار همدل و مهربان باشد.

در مقابل رنگ چهارم نقطه ضعف های ما را مشخص می‌کند شخصی که رنگ چهارم او طلایی است قطعا فردی بدون نظم و انضباط و شلخته است.

 

چگونه بفهمیم رنگ واقعی ما چیست؟

برای تشخیص زنگ ای واقعی خود میتوانید از کارت های مخصوص کتاب رنگ های واقعی استفاده کنید. علاوه بر آن به زودی تست آنلاین رنگ های واقعی در سایت قرار خواهد گرفت.

کتاب نظریه رنگ های واقعی:

نظریه رنگ های واقعی
نظریه رنگ های واقعی

کتاب نظریه رنگ های واقعی نوشته کارولین کالیل است که توسط دکتر رضوان صالحی، دکتر محمد ربیعی و دکتر محمدرضا عابدی ترجمه شده است و به عنوان یک رفرنس در دانشگاه های کشور استفاده می‌شود.  این کتاب سرشار از حکایتها و گزارشات دست اولی از افرادی است که کارولین کالیل در جستوجیشان برای خود اکتشافی و غنی شدن مسیر شغلی‌شان به آنها کمک کرده است.

 

کاربرد رنگ های واقعی در سازمان:

یکی از لازمه های داشتن یک سازمان و محیط کاری سالم و پر بازده آگاهی مدیران و مسئولان سازمان نسبت به ویژگی ها و شخصیت کارکنان خود است. مدیری که نسبت به افراد سازمان خودآگاهی داشه باشد و ویژگی های شخصیتی آنها را به خوبی بشناسد می‌تواند به خوبی با آنها تعامل برقرار کند و جو سازمان خود را مدیریت کند.

همچنین در موقع استخدام یا انتقال نیرو ها آنها را به درستی در پست مناسب قرار دهد.

 

ویژگی های هر شخصیت در محیط کار:

  1. شخصیت آبی: ایجاد تغییر در زندگی دیگران، سرنخ بزرگی است افراد دارای شخصیت آبی مهارت های ارتباطی بالایی دارند که با مهربانی، همدلی و خیرخواهی همراه است، و این مهارت ارتباطی فاقد سیاست و مقاصد خودخواهانه است. برای این افراد کار با آدم ها راحت تر از کار با ماشین ها و داده ها است.

چنین افرادی در هر محیط کاری لازم هستند چون در شرایط سخت و بحران های فردی و سازمانی می‌توانند منابع حمایتی مهمی برای سازمان باشند و به دیگران کمک کنند.

علاوه بر این در پست های سازمانی که شخص لازم است با دیگران ارتباط داشته باشد و این ارتباط نیاز به این دارد که شخص طرف مقابل را درک کند شخصیت های آبی بسیار مناسب هستند.

افراد آبی به عنوان مدیر و رهبر بیشتر از آن که سعی کنند از قدرت خود استفاده کنند سعی می‌کنند نقش یک الگو و مدل مثبت را ایفا کنند.

ارزش های افراد  با شخصیت آبی:

    • مهربان
    • خلاق
    • اهل کار تیمی
    • سازگار
    • تماس با عموم
    • قابل اعتماد
    • صادق
    • توافق پذیر

شغل های پیشنهادی برای شخصیت آبی:

    • مشاور
    • معلم
    • مراقب و پرستار کودک
    • کارشناس بازاریابی
    • سخنران انگیزشی
    • نویسنده
    • خدمات انسانی

 

  1. شخصیت سبز: افراد دارای ویژگی های شخصیت سبز مشتاق دانش و آگاهی هستند. افراد سبز دنبال یک آرمان هستند که بتوانند به دنیا کمکی کنند و آن را تغییر دهند.

افراد سبزبه طور مداوم در حال تفکر هستند و رویای کار‌های جدید را در سر خود پرورش می‌دهند.این افراد شهود و خلاقیت بالایی دارند و میتوانند با ساعت ها تفکر و بررسی اطلاعات دیدگاه و تصویر واضحی از آینده را به وجود بیاورند.

افراد سبز در سازمان معمولاغ کم حرف هستند و بیشتر زمان خود را به بررسی اطلاعات و انجام کارهایی که به آنها سپرده شده است انجام می‌دهند. اما به علت خلاقیت و شهودی که دارند می‌توانند به سازمان در شرایط بحرانی و بهبود فراِند ها برای رسیدن به حداکثر بازدهی کمک کنند.

افراد سبز به علت دانش بسیاری که دارند می‌توانند در آموزش کارکنان جدید و آشنا کردن آنها با سازمان نقش مهمی داشته باشند.

وجود افراد سبز در اتاق فکر هر سازمانی لازم است و اگر فردی با شخصیت سبز در سازمان خود دارید می‌‌توانید از نظرات او برای مسائل مختلف استفاده کنید.

ارزش های افراد با شخصیت سبز:

    • خودمختار
    • کم حرف
    • لایق و شایسته
    • خلاق
    • آرام و خونسرد
    • منطقی
    • آینده‌مدار
    • دارای بینش

شغل های پیشنهادی برای افراد سبز

    • مجری تبلیغات
    • منتقد
    • مهندس
    • سردبیر
    • گرافیست
    • ویرایشگر
    • طراح صنعتی
    • برنامه نوی

 

  1. شخصیت طلایی: افراد با شخصیت طلایی می‌خواهند مسئول باشند و وظیفه خود را انجام دهند. افراد طلایی به دنبال ثبات و راهکار های همیشگی هستندو افراد طلایی نگهبانان و وارثان گذشته هستند، وجود این افراد به تیم نظم و انضباط می‌دهد. افراد طلایی در سازمان ممکن است که به عنوان افرادی خشک و غیر منعطف شناخته شوند اما هدف انها تنها حفظ قوانین و کمک به سازمان برای حفظ شرایط مطلوب است.

میتوان گفت که افراد طلایی تمام تلاش خود را می‌کنند که سازمان به بحران برخورد نکند و توانایی خود را حفظ کند. افراد طلایی خود را وقف سازمان می‌کنند همیشه در تلاش هستند وقت شناس و مرتب باشند و بی نظمی و تغییرات ناگهانی به شدت آنها را می رنجاند. این افراد همه چیز را یادداشت و برنامه ریزی می‌کنند، وانایی بالایی در مدیریت دارند و میتوانند همه چیز را هماهنگ کنند و برای هر اتفاقی خط مشی مناسب را ترسیم کنند.

همچنین آنها انتظار دارند تمام افراد سازمان نیز مسئولیت پذیر باشند و حاضر هستند در این مورد به آنها کمک کنند.

ارزش های افراد طلایی:

    • دقت
    • پیشرفت
    • وابستگی
    • موشکاف
    • قاطع
    • متعهد
    • سنتی

شغل های پیشنهادی برای افراد طلایی:

    • مدیر و دستیار مدیر
    • تحلیل گر
    • حسابدار
    • وکیل
    • کارمند
    • برنامه ریز
    • سیاستمدار
    • مسئول پذیرش
    • انباردار
  1. شخصیت نارنجی: افراد نارنجی نسبت به دیگر شخصیت ها آزاد ترین روحیه را دارند آنها نه مثل طلایی ها درگیر گذشته هستند و نه مثل سبز ها خود را درگیر پیش بینی آینده می‌کنند، افراد نارنجی دارای روحیه مثبت هستند و شور و نشاط سازمان از آنها منشا میگیرد.

افراد دارای شخصیت نارنجی همواره به دنبال تنوع هستند و یکنواختی و کار ه9ای روتین به شدت برای آنها آزار دهنده است.

آنها از منتظر بودن به شدت متنفر هستند و نه مانند سبز ها و آبی ها دنبال تغییر هستند و نه مانند طلایی ها منی‌خواهند شرایط موجود را حفظ کنند. تنوع در محیط کار آنها امری ضروری اسا.

ارزش افراد با شخصیت نارنجی:

    • ماجراجویی
    • فعال وکاری
    • تغییر
    • رقابت
    • پرانرژی
    • سودجو
    • خلاقیت

شغل پیشنهادی افراد نارنجی

    • بازیگر
    • ورزشکار
    • نجار
    • نماینده فروش
    • مدل
    • دلال
    • متخصص خرید و فروش
    • وکیل دادرسی
    • سخنگوی عمومی
    • متخصص روابط عمومی
نظریه رنگ های واقعی و سازمان
نظریه رنگ های واقعی و سازمان

یک سازمان سالم لازم است که بتواند انواع شخصیت هارا به بهترین نحو درون خود سازمان دهد و از توانایی انها به خوبی استفاده کند.

وجود هر کدام از این شخصیت ها در سازمان فرصت ها و چالش های متفاوتی را به وجودمی‌اورد که اگر می‌خواهید که این موارد را به خوبی مدیریت کنید لازم است که خودتان و دنیرو‌هایتان را به خوبی بشناسید و شیوه صحیح ارتباط با هر یک را به خوبی یاد بگیرید.

همچنین این مسئله را باید در نظر گرفت که شخص اگر موردحمایت و آموزش باشد حتی اگر بین شخصیت او و کاری که انجام می‌دهد همخوانی وجود نداشته باشد می‌تواند به شکل موثری با شرایط خود را وفق دهند و به بهترین نحو وظایف خود را انجام دهند.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x