موفقیت چیست؟ موفقیت را بشناسیم.

فهرست مطالب

موفقیت چیست؟ چگونه موفق شویم؟

برای همه ما پیش آمده است که به دستاوردی برسیم و حس خوبی پیدا کنیم اما این حس خوب موقت باشد و به سرعت دوباره به حس نارضایتی قبلی خود برگردیم. علت این مسئله این است که آن موفقیت و دستاورد برای ما دارای معنا خاصی نبوده است که بتوانیم آن را در ذهن خود ثبت کنیم.
برای اینکه به موفقیت واقعی برسیم لازم است که این موفقیت برای ما دارای معنا باشد و در راستای ارزش ها و آرمان های ما باشد.
خیلی از چیزهایی که در زندگی خود به دست می‌آوریم از جمله پول، خونه، ماشین یا یک موبایل جدید همه دستاورد هستند اما هیچ کدام شادی واقعی کسب موفقیت را در ما ایجاد نمی‌کنند.
تمام اینها وسیله یا لزومات زندگی خوب هستند اما کافی نیستند. در ادامه اینکه موفقیت چیست می‌پردازیم. و ارتباط موفقیت را با دیگر ملاک های روانشناختی را بررسی می‌کنیم.

موفقیت چیست؟
موفقیت چیست؟ موفقیت را بیاموزیم

موفقیت چیست؟

موفقیت برای هر کدام از ما تعریف متفاوتی دارد خیلی از ما به اشتباه به دست آوردن مادیات را به عنوان موفقیت می‌شناسیم. اما موفقیت چیزی فراتر از این هاست.
موفقیت در واقع زمانی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم در راستای اهداف و ارزش های خود پیشرفتی داشته باشیم و گامی رو به جلو برداریم.
زمانی که ما هدف و ارزشی را در زندگی خود مشخص می‌کنیم (به طور مثال کسب رتبه اول کنکور) با توجه به مسیر این هدف چالش ها و فرصت هایی در مقابل ما به وجود می‌آید اینکه چگونه با این چالش ها و اتفاقات برخورد کنیم شکست یا موفقیت ما را رغم می‌زند.
این مسیر و این اهداف برای هر یک از ما متفاوت است. به همین دلیل نمیتوان موفقیت دو نفر را یکی دانست شخصی که سعی دارد به استقلال مالی برسد با کسی که سعی دارد دکترا خود را بگیرد دو ارزش متفاوت دارند و در نتیجه اهداف و مسیر متفاوتی را دنبال می‌کنند.
شاید برای شخص اول به دست آوردن درآمد 5 میلیون تومانی موفقیت باشد اما برای شخص دوم نوشتن یک مقاله معتبر موفقیت است. در صورتی که موفقیت هر کدام برای دیگری بی ارزش است.

تعاریف مختلف از موفقیت:

موفق بودن را بیاموزیم
موفق بودن را بیاموزیم

1. جیم ران: موفقیت پیشرفتی پایدار و حساب شده می‌باشد که در راستای رسیدن شخص به اهداف است.
2. موفقیت فرآیند تبدیل شدن از چیزی به سمت چیزی بهتر است.
3. جک کانفیلد: موفقیت و شکست نتیجه چگونگی مواجهه ما با رویداد‌های پیش‌آمده زندگی است.
4. آنتونی رابینز: موفقیت این است طوری زندگی کنید که دائما احساس لذت فراوان کنید و کمتر دچار رنج شوید این هم برای شما و هم برای عزیزانتان است.
5. دیل کارنگی: موفقیت یعنی به خواسته های خود رسیدن خواسته هایی که برای ما و جامعه مفید باشد.

موفقیت پایدار چیست؟

قبل از اینکه به نکات اشاره کنیم، اجازه دهید ابتدا تعریف کنیم که موفقیت پایدار چیست. موفقیت پایدار فقط دستیابی به یک هدف یا هدف خاص نیست. این در مورد حفظ آن موفقیت در یک دوره طولانی است. این در مورد حفظ شتاب و ادامه رشد و توسعه به عنوان یک فرد یا کسب و کار است.

موفقیت پایدار فقط به سود مالی نیست. این در مورد دستیابی به رضایت در تمام جنبه های زندگی، از جمله روابط، سلامت، و رشد شخصی است.


موفقیت و معنا:

همان‌گونه که گفتیم موفقیت باید برای ما معنا دار باشد. زمانی یک موفقیت برای ما معنا دار می‌شود که در راستای اهداف و ارزش های ما باشد. در واقع اول باید خود را بشناسیم و بدانیم که چه چیزی برای ما ارزش است. برای فهمیدن ارزش هایمان میتوانیم از آزمون و خظا و بررسی زندگی خود استفاده کنیم.

هدف و موفقیت

موفقیت و هدف گزینی
موفقیت و هدف‌گزینی

افرادی که بدانند چه چیزی می‌خواهند و برای ان طرح و برنامه داشته باشند موفق می‌شوند.

دارن هاردی: هدف گداری درست و اصولی و تلاش و پشتکار برای دستیلبی به اهداف،عامل اصلی موفقیت من بوده است.
هدف نتیجه و حالتی مطلوب است که توسط یک نفر یا یک گروه انتخاب می‌شود و افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند در راستای آن به موفقیت برسند.
اگر در مورد اهداف خود شفافیت داشته باشیم باعث می‌شود که از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. سپس میتوانیم از این انرژی ذخیره شده به شکل بهتری استفاده کنیم.
لازم است که اهدافمان واضح باشند و بتوانیم نتیجه را بسنجیم در غیر این صورت تلاش های ما بیهوده خواهد بود و به سرعت انرژی خود را از دست می‌دهیم.
هدف زمانی معنا پیدا می‌کند که برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
اهدافی که انتخاب می‌کنیم باید به شیوه ای درست انتخاب شوند به طور کلی این اهداف باید SMART باشند:

  • Specific: مشخص
  • Measurable: قابل اندازه گیری
  • Attainable: دست یافتنی
  • Realistic: واقع گرایانه Relevant: مرتبط
  • Timely/Time Bound: در محدوده زمانی مشخص

تاثیر عادت ها بر موفقیت:

عادت ها به قطع ملاکی هستند که برترین ها را از سایرین جدا می‌کند.
عادات، رفتاری هستند که به واسطه تکرار تبدیل به یک عمل خودکار شده‌اند، در واقع ما به عادت‌هاي خود تبديل مي‌شويم.
عادت‌ها مسير عصبي ما را شكل مي‌دهند و در نهايت ما به عادات خود تبديل مي‌شويم.
عادت‌هاي خوب عادت‌هايي هستند كه هويت ما را تقويت مي‌كنند و در راستاي اهداف ما هستند و نتايج خوب را به همراه مي‌آورند. عادت‌هاي بد دقيقا برعكس هستند.

موفقیت و یادگیری:

تمام افراد موفق بدون استثنا برای یادگیری بسیار حریص بوده‌اند. افراد موفق مداوم در تلاش هستند که بیشتر بیاموزند آنها همیشه زمانی را برای مطالعه در نظر می‌گیرند و از هیچ هزینه ای برای یادگیری دریغ نمی‌کنند.
هر چه بیشتر بیاموزیم در مواقع مختلف گزینه های بیشتری در اختیار داریم و ذهن بسیار آماده تری داریم. به طور مثال یک روان‌شناس که مطالعات گسترده درباره نظریات مختلف دارد در یک موقعیت بحرانی می‌تواند از فنون و شیوه های موثر تری استفاده کند. همچنین اعتماد به نفس بالاتری را نیز دارد که می‌تواند به او در مدیریت شرایط کمک کند.

افراد موفق در چند زمینه مطالعه دارند:

1. رشته تخصصی خود
2. رشد و ارتقا شخصی
3. اخبار جدید حوزه کاری خود
4. حوزه های مختلف و مرتبط با کار خود: به طور مثال یک مدیر که درباره قوانین مالیات یا سخنرانی مهارت هایی را یاد میگیرد.

متوسط نباشيم:

موفقیت را بیاموزیم
برای موفقیت متوسط نباشیم

اگر مثل ديگران فكر كنيد و اهداف و طرز فكرتان با عموم مردم يكي باشددر نهايت يك انسان متوسط خواهيد بود براي عالي بودن لازم است مثل عالي‌ترين‌ها بايد رفتار و فكر كنيد.

مسير موفقيت:

مسير موفقيت برعكس تفكر اكثريت افراد يك مسير صاف و مستقيم نيست كه همه چيز مهيا و آماده باشد. بلكه يك مسير پر از چالش و مانع است.
فرد موفق کسی است که بتواند با این چالش‌ها و موانع به خوبی برخورد کند تکنیک صحیح را انتخاب کند و بدون خستگی با تمام توان برای اهداف خود تلاش کند.

ابتکار عمل و موفقیت:

وقتی میخواهید موفق باشید و به فراتر از امور روزانه خود برسید لازم است بیاموزیم که پیشگام باشیم. برای اینکار لازم است که توانایی و عادت تصمیم گیری سریع و قطعی را داشته باشیم.
یکی از علل ناموفق بودن افراد همین عدم قطعیت در تصمیم گیری است، افرادی که خیلی حرف می‌‌زنند و عمل نمی‌کنند از همین دسته افراد هستند. در مقابل افراد پیشگام و موفق افرادی هستند که خیلی سریع تصمیم میگیرند و بدون تردید اقدام می‌کنند.

نکته: تصمیم گیری سریع به این معنا نیست که بدون فکر عمل کنیم بلکه بدین معناست که زمانی را هدر ندهیم و به محض اینکه از تصمیم خود مطمئن شدیم اقدام کنیم.

 

موفقیت و شانس:

خیلی از ما در توجیه موفقیت دیگران می‌گوییم که او شانس آورده است. اما از لحاظ علمی شانس فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شما تلاش کنید و بتوانید از فرصت ها استفاده کنید. به طور مثال فردی که درباره ارز های دیجیتال مطالعه نداشته است و هیچ اطلاعاتی ندارد نمی‌تواند از شانس سود زیاد و ناگهانی یک ارز استفاده کند.
برای رسیدن به شانس لازم است که حتما تمام تلاش خود را بکنید و تا جایی که میتوانید بیاموزید و آماده باشید تا بتوانید از فرصت ها استفاده کنید و شانس بیاورید. برای یک ارتقا شغلی که می‌تواند شانس خوبی به حساب آید فقط کسی انتخاب می‌شود که نسبت به بقیه کاندیدا ها رزومه و سابقه بهتری داشته باشد.
برای همین منتظر شانس نباشید بلکه شانس خود را ایجاد کنید.

تخیل خلاق و موفقیت:

هر چیزی که تا کنون خلق شده است یا هر موفقیتی که به دست آمده است از ذهن و تخیل شروع شده است.
ایده ها سودمند‌ترین محصولات ذهن انسان هستند و به طور کامل توسط تخیل خلاق ایجاد می‌شوند.
خلاقیت باعث می‌شود بتوانید به جهان با دیدی جدید نگاه کنید و فرصت ها و چالش ها را به خوبی بشناسید و به شکلی نوآورانه از آنها استفاده کنید.
به همین علت برای موفقیت در کار یا زندگی لازم است که بتوانیم خلاق باشیم.

اشتیاق و موفقیت:

فعال، پویا، مشتاق و وفادار باشید هیچ کاری بدون اشتیاق به نتیجه نمی‌رسد

مبنای موفقیت اشتیاق بسیار زیاد است. اشتیاق و نیرو های انگیزشی هستند که انسان را برای رسیدن به هددف خاص برانگیخته می‌کنند. باعث می‌شوند انسان شروع به برنامه ریزی و ایجاد طرح کند و شجاعت لازمه را برای اقدام در خود به وجود آورد.

آرزو مانع موفقیت است:

آرزو به این معناست که شما چیزی را از منابع بیرونی بخواهید و انتظار داشته باشید که اتفاق بیفتند مانند اینکه آرزو کنید روزی میلیاردر شوید، اما آرزو ها به هیچ عنوان به شما در موفقیت کمک نمی‌کنند. در مقابل باعث می‌شوند که ذهن شما احساس رضایت کند و کمتر مایل به حرکت باشد.
در مقابل آرزو داشتن، لازم است برای رسیدن به موفقیت مشتاق به رسیدن به هدف باشید و از این اشتیاق برای تلاش استفاده کنید و فعالانه برای رسیدن به اهداف خود اقدام کنید. در عین حال امیدوار باشید تا به موفقیت برسید.

موفقیت پکیجی برای فروش ندارد:

اگر اکسپلور اینستاگرام خود را باز کنید افراد زیادی را خواهید دید که قصد فروش پکیج های موفقیت به شما را دارند. اما موفقیت به هیچ عنوان پکیج ندارد. موفقیت نیاز دارد که شما اهداف خود بشناسید و در راستای آنها تلاش کنید و نکاتی را رعایت کنید.
اگر موفقیت در کار نیز ملاک باشد شما به قطع نیاز به کسب مهارت در حرفه خود دارید و علاوه بر آن باید سبک زندگی و مسیر زندگی خود را متناسب با اهداف خود ایجاد کنید. اما پکیج و راز های مخفی برای موفقیت وجود ندارد.
به جای هزینه های زیاد برای شرکت در دوره های موفقیت لازم است که درباره موفقیت مطالعه کنید و سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید و نکاتی را که به شما گفته می‌شود را رعایت کنید.

اصل پارتو برای موفقیت:

طبق اصل پارتو از هر صد درصدی 20 درصد بسیار مهم است و 80 درصد باقی مانده اضافه های آن هستند. به طور مثال تنها 20 درصد از فعالیت های روزانه شما در راستای رسیدن به اهداف شما و موفقیت مهم است و 80 درصد باقی کمکی به موفقیت شما نمیکند.
طبق اصل پارتو برای موفقیت لازم است که شما بتوانید 20 درصد مهم را شناسایی کنید و انرژی خود را بر روی ان متمرکز کنید و سپس به 80 درصد باقی مانده بپردازید.
هیچ فرمولی برای اینکه بتواند این 20 درصد را برای شما جدا کند وجود ندارد. برای اینکه 20 درصد را شناسایی کنید لازم است که بدون تعصب و با صداقت تمام فعالیت های روز خود را بررسی کنید و آنهایی که مفید است را شناسایی کنید و تمرکز و انرژی خود را بر روی آنها قرار دهید.
80 درصد باقی مانده را نیز باید تا حد امکان محدود و مدیریت کرد برای اینکار مینیمالیسم دیجیتال را بخوانید.

جامعه و موفقیت:

موفقیت و جامعه
تاثیر جامعه بر موفقیت

بدون شک انسان یک موجود اجتماعی است که تمام اعمال آن می‌تواند به اجتماع مربوط شود. بسیاری از افرادی که موفقیت را تعریف کرده‌اند به جامعه نیز اشاره کرده‌اند. جامعه میتواند به ما انگیزه حرکت و تلاش دهد در مقابل می‌تواند باعث این شود که افراد انگیزه خود را برای موفقیت از دست دهند.

برای موفقیت لازم است که جایگاه خود را در جامعه به خوبی پیدا کنیم، جایگاهی که بتوانیم از آن برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

این جایگاه باید چند ویژگی داشته باشد:

1. در جامعه ای باشیم که مرتبط به اهداف و مسیر ما باشد، نمیتوانیم در یک جمع از رانندگان به دنبال موفقیت در زمینه موسیقی باشیم.
2. افراد جامعه در رشد ما موثر باشند و بتوانیم از آنها بیاموزیم.
3. جامعه بتواند به ما شانس و فرصت پیشرفت را بدهد.
4. جامعه باید مشوق ما برای موفقیت باشد.

در مقابل ما باید تلاش کنیم که به جامعه خود سود برسانیم و آموخته های خود را به دیگران منتقل کنیم. همچنین باید بتوانیم شبکه های اجتماعی خود را به صورتی که در راستای اهداف ما باشد گسترش دهیم.

موفقیت چیست؟
موفقیت چیست؟

اصول بیل گیتس برای موفقیت:

• سریع حرکت کنید و نوآوری کنید.
• ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را با تیم مطرح کنید.
• همیشه به آینده فکر کنید.
• ارزش زمان را درک کنید.
• هرگز تسلیم نشوید.
• کنترل کیفیت بسیار اهمیت دارد.
• از اشتباهات خود درس بگیرید.

درس های موفقیت شرکت دل (Dell):

• غیرمتعارف فکر کنید.
• به وضع موجود راضی نمانید.
• اهداف بزرگی تعیین کنید که فقط قابل انجام باشند.
• روی امکانات تمرکز کنید، نه روی رقیبان.
• مداوم افکارتان را پالایش کنید.


دستیابی به موفقیت پایدار شاهکار آسانی نیست، اما غیرممکن نیست. با پرورش ذهنیت رشد، ایجاد یک شبکه قوی، پذیرش ریسک های حساب شده، پذیرش شکست، سازگار ماندن، و اولویت دادن به تعادل بین کار و زندگی، می توانید رازهای دستیابی به موفقیت پایدار را باز کنید.

به یاد داشته باشید، موفقیت فقط دستیابی به یک هدف یا هدف خاص نیست. این در مورد حفظ آن موفقیت در یک دوره طولانی است.

این در مورد حفظ شتاب و ادامه رشد و توسعه به عنوان یک فرد یا کسب و کار است. هنگام شروع سفر خود به سمت دستیابی به موفقیت پایدار، این نکات را در ذهن داشته باشید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یوسف خانی
یوسف خانی
3 ماه قبل

سلام و وقت بخیر، از بهترین مقالات کوتاهی بود که خوانده بودم . دست مریزاد
ارادتمند شما : یوسف خانی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mindcenter.ir/?p=1420
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x