خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

فهرست مطالب

خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال
خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پر‌هیاهو

ده سال یا ۱۵ سال پیش هیچ یک از ما تا به این میزان درگیر فضای مجازی نبوده ایم.

در سال های گذشته نهایتا استفاده ما از تلفن همراه در حد تماس و پیام های ساده بود. و در اوایل ورود اینترنت محدود به سرچ های هدفمند میشد.

اما امروزه بر روی گوشی هر یک از ما لیست بلندی از نرم افزار ها به خصوص شبکه های اجتماعی است.

چه چیزی باعث شد ما تا به این حد وارد فضای مجازی شویم و خودمان را در میان سیلی از نرم افزارها، صفحات گوگل و شبکه های اجتماعی خودمان را غرق کنیم؟

این غرق شدن در فضای مجازی چه عواقبی به همراه دارد؟ و چگونه می‌توانیم از فضای مجازی جدا شویم؟

در کتاب مینیمالیسم دیجیتال به همین موضوع پرداخته شده است. چه شد که ما تبدیل به کاربران پر و پا قرص و دائمی فضای مجازی شده ایم؟ و چرا نمیتوانیم آن را رها کنیم؟

اولین روزی که facebook  وارد زندگی افراد شد شاید چیز جالب و جدیدی بود اما  هیچ زمانی فکر نمی‌کردیم که جزء ثابت زندگی ها شود و بعدا هم برای خود جانشین هایی پیدا کند.

در حال حاضر گوشی های هوشمند توانسته‌اند از راه فراهم کردن که ما را به جهانی مملو از اطلاعات و حواس پرتی ها متصل می‌کند. جهانی پر از تماس ها و ارتباطات که تجربه ما از جهان را تغییر می‌دهد.

هیچ یک از ما برای این حجم از تغییرات آماده نبوده‌ایم و هیچوقت فرصت نکردیم از خود بپرسیم که واقعا از جان این تکنولوژی ها چه می‌خواهیم.

اگر از خیلی از ما درباره نگرانی از این تغییرات بگویند خواهیم گفت که چه ایرادی دارد؟ و به فواید این ابزار ها اشاره می‌کنیم.

اما در کتاب مینیمالیسم دیجیتال مسئله این نیست.

مسئله این است که این فضای مجازی و تکنولوژی ها بیش از آن که ما می‌خواستیم وارد زندگی ما شده‌اند.تکنولوژی و پدید آورنده های آنها در تلاش هستند که همه روزه بخش بیشتری از زندگی ما را تصاحب می‌کنند. و کنترل زندگی ما را به دست آورند، به ما دیکته کنند که چگونه رفتار کنیم، چگونه احساس کنیم و چگونه فکر کنیم.

این نفوذ غیر قابل کنترل تکنولوژی در زندگی ما باعث شده است خیلی اوقات کنترل خود را از دست دهیم و دیگر خودمختار نباشیم.

چرا تکنولوژی می‌خواهد وارد زندگی ما شود؟

خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال
خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

شاید صحبت ها تا الان به نظر شما شبیه یک تئوری توطعه مانند وجود آدم فضایی ها باشد. اما بیایید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

اصل طراحی در شبکه های اجتماعی چگونه است؟

این شبکه ها به شکلی طراحی شده اند که بیشترین زمان شما را در خود نگه دارند و در بین پست هایی که می‌بینید به شما تبلیغ نشان دهند. و یا خدماتی را برای پیشرفت در این فضای مجازی را به شما ارائه دهند تا محتوا شما بالاتر از همه باشد.

تریسان هریس به عنوان یک مهندس سابق گوگل اینگونه می‌گوید: فناوری خنثی نیست، برعکس بطوری سازماندهی می‌شود که با امکانات مختلفی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بیشترین میزان از وقت شما را به خودش اختصاص دهد و این دقیقا همون چیزیه که ثروت را به دست سازنده های آنها می‌رسونه.

سازندگان تکنولوژی سعی می‌کنند مارا وابسته به شبکه های مجازی کنند این هیچ فرقی با کاری که یک شرکت تنباکو انجام می‌دهد ندارد.

چگونه به تکنولوژی معتاد می‌شویم؟

مینیمالیسم دیجیتال و اعتیاد به فضای مجازی
مینیمالیسم دیجیتال و اعتیاد به فضای مجازی

اول بیایید اعتیاد را تعریف کنیم:

اعتیاد شرایطی است که در آن شخص به استفاده مکرر از یک ماده اقدام می‌کند، یا رفتاری را مداوم تکرار می‌کند و در برابر این اقدام پاداشی را دریافت می‌کند که رفتار او را تقویت می‌کند و فرد دیگر ضرر های رفتار خود را در نظر نمی‌گیرد.

آنچه که در رابطه با تکنولوژی ایجاد می‌شود اعتیاد رفتاری است که می‌تواند به زندگی ما آسیب جدی وارد کند.

آنچه باید بدانیم این است که این اعتیاد به صورت عمدی ایجاد می‌شود تکنولوژی به حد زیادی جوری طراحی شده است که ما را معتاد خود کند.

حالا جواب این سوال را میدهیم که چگونه به فضای مجازی معتاد می‌شویم؟

سازندگان فضای مجازی از انواع فنون روان‌شناسی برای وابسته کردن ما استفاده می‌کنند. در کتاب مینیمالیسم دیجیتال دو عامل این وابستگی بررسی شده است:

  1. تقویت مثبت متناوب: طبق این اصل روان‌شناسی دریافت پاداش های غیر منتظره خیلی جذاب‌تر از تشویق های برنامه ریزی شده ای هستند که در زمان مشخصی ارائه می‌شوند و شخص برای آنها آماده است. این پاداش غیر منتظره باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود.

شبکه های مجازی با کمک کاربران خود این تقویت را ایجاد می‌کنند. به طور مثال دکمه لایک را در نظر بگیرید قبل از پدید آمدن دکمه لایک مخاطب نمی توانست واکنش زیادی به مطلب دیگران ارائه دهد. اما الان دکمه لایک کنش کاربران را بسیار افزایش داده است.

به عنوان شخصی که محتوایی در فضای مجازی قرار داده است بسیار جذاب است که ببیند محتوا او تا چه میزان واکنش و پاداش از طرف مخاطبان دریافت می‌کند.

این دقیقا همان کاری است که در قمار اتفاق می‌افتد.

فضای مجازی بدون این امکانات هم می‌تواند کارایی خود را داشته باشد اما وجود این امکانات فقط برای این است که زمان بیشتری ما را در فضای مجازی نگه دارند.

  1. کسب تایید اجتماعی: انسان ها ذاتا موجودات به شدت اجتماعی هستند، ما هرگز نمی‌توانیم نسبت به نظر اطرافیان خود بی تفاوت باشیم.

دوباره به دکمه لایک بر میگردیم این دکمه کوچک علاوه بر اینکه به ما پاداش میدهد نشان دهنده این است که ما تا چه میزان مورد تایید دیگران هستیم.

میل به تایید اجتماعی درانسان ها ذاتا سیری ناپذیر است برای همین چه ما بازخورد خوبی دریافت کنیم چه نه باز هم برای این تایید اجتماعی تلاش می‌کنیم.

همچنین این که تا چه میزان در فضای مجازی فعال هستیم و با دیگران در ارتباط هستیم نیز به پای قوی بودن روابط اجتماعی خود میگذاریم که باز نشان دهنده میل ما به اجتماع است.

 

تعریف مینیمالیسم دیجیتال:

تعریف مینیمالیسم دیجیتال
تعریف مینیمالیسم دیجیتال

فلسفه مینیمالیسم دیجیتال این است که باید زمان خود در فضای مجازی را به تعداد کمی فعالیت اختصاص دهیم که به دقت انتخاب شده اند اختصاص دهیم و فقط بر روی آنها تمرکز کنیم. این فعالیت ها باید در راستای ارزش های شما باشند و باعث شوند با رضایت کامل دیگر چیز ها را کنار بگذارید.

در واقع مینیمالیسم دیجیتال می‌گوید که باید تمام تکنولوژی های موجود را با توجه به ارزش های خود بررسی کنیم و از یک فیلتر عبور دهیم تا مزایا و معایب آنها را پیدا کنیم و سپس نسبت به آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

 

راه حل کمینه گرا در کتاب مینیمالیسم دیجیتال.

در طرز تفکر کمینه گرا فرد سعی می‌کند از کمترین نرم افزار ها بیشترین استفاده را داشته باشد. آنها دقیقا تکنولوژی را مورد بررسی قرار می‌دهند و فقط آنهایی را استفاده می‌کنند که مفید باشند. به طور مثال یک فرد کمینه گرا هیچوقت با این توجیه که شاید یک محتوا خوب اینجا باشد از توییتر یا ردیت استفاده نمی‌کند. بلکه حتما قبل از نصب یا استفاده از وجود سود مطمئن می‌شود.

افراد کمینه گرا به شدت مراقب هستند که فعالیت های کم ارزشی مانند بالا پایین کردن اکسپلور اینستاگرام چیز های با ارزشی مانند تمرکز را از آنها نگیرد.

سوال طلایی: آیا استفاده از این فناوری برای رسیدن من به اهدافم بهترین راه است؟

 

اصول مینیمالیسم دیجیتال:

اصول مینیمالیسم های دیجیتال
اصول مینیمالیسم های دیجیتال
  1. در هم ریختگی هزینه دارد: گاهی اوقات هزینه شلوغ کردن زندگیمان با چیز های کم ارزش خیلی بیشتر از سود و منافه آنهاست.
  2. بهینه سازی بسیار مهم است: منظور از بهینه سازی این است که چگونه از تکنولوژی استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که تشخیص دادید که توییتر برای کار شما ضروری است الان لازم است بهترین شیوه استفاده را مشخص کنید مثلا هیچ اکانت سرگرمی را دنبال نکنید، از نسخه ویندوز استفاده کنید که کمتر در دسترس باشد و…
  3. استفاده درست و آگاهانه از فناوری، لذت بخش است: اگر بتوانیم به درستی و در راستای اهداف خود از فضای مجازی استفاده کنیم قطعا نتیجه بهتر و لذت بخش تری را برای ما به همراه دارد.

 

فرآیند پاکسازی دیجیتال

فرآیند پاکسازی دیجیتال در واقع یک دوره توانبخشی و اصلاحی است که کمک زیادی به ما می‌کند تا بتوانیم روابط خود با فضای مجازی را اصلاح کنیم.

این فرآیند دارای سه مرحله است که در کتاب مینیمالیسم دیجیتال به صورت کامل توضیح داده شده است.

  1. یک دوره سی روزه را شروع کنید و در آن استفاده از از هرگونه فناوری غیر ضروری را ممنوع کنید: این فناوری میتواند یک نرم افزار خاص، بازی های کامپیوتری، تلوزیون یا هر چیزی باشد که برای شما ضروری نیست.
  2. در این دوره سی روزه شروع به کشف فعالیت هایی کنید که در شما ایجاد حس رضایت می‌کند و برای شما و زندگیتان معنای خاصی دارد. و همچنین می‌تواند جایگزین فعالیت هایی شود که کنار گذاشته اید.
  3. بعد از پایان این دوره یک فهرست از فعالیت های اختیاری را تهیه کنید و مزایا آن را بنویسید و ببینید که آیا توانسته اید جایگزینی برای آن پیدا کنید یا نه. در صورتی که بازگشت آن به زندگی شما لازم بود سعی کنید به شیوه ای آن را بازگردانید که بیشترین سود را برای شما داشته باشد.

ویژگی فناوری لازم:

  1. در خدمت چیزی باشد که برای شما عمیقا ارزشمند است.
  2. برای رسیدن به اهداف و ارزش های ما بهترین راه حل باشد.
  3. نقش آن در زندگی شما محدود شده باشد به صورتی که دقیقا مشخص کنید که این فناوری چه زمانی و چگونه استفاده شود.

 

توجه داشته باشید که این دوره باید کاملا طبق مراحل انجام شود، در این صورت است که می‌توانید افسار زندگی خود را به دست بگیرید.

 

تمرین های رسیدن به مینیمالیسم دیجیتال:

تمرین های رسیدن به مینیمالیسم دیجیتال
تمرین های رسیدن به مینیمالیسم دیجیتال
  • خلوت: خلوت در واقع به اتفاقاتی مربوط است که در ذهن ما رخ میدهند نه در محیط اطرافتان. خلوت حالتی است که ذهن شما را از گرفتن اطلاعات ورودی از ذهن دیگران آزاد و رها می‌کند.

بنجامین فرانکلین: چیز‌های خوب زیادیدر مورد اهمیت تنهایی خوانده ام. من خلوت را شفای ذهنی میدانم که به شدت بیمار و مشغول است.

ادوارد گیبن: گفت و گو، درک و فهم را قوی می‌کند اما خلوت مکتب نبوغ است.

مزیت های خلوت:

    1. ایده‌های جدید
    2. درک خویشتن
    3. نزدیکی به دیگران

محرومیت از خلوت: حالتی‌است که در آن تقریبا هیچ زمانی با افکارتان تنها نیستید و زمانی را برای دوری از افکار دیگران ندارید.

چرخه خلوت و اتصال: زمانی است که بتوانیم بر محرومیت خود از خلوت غلبه کنیم و به خوبی در زمان نیاز وارد خلوت خود شده و یا وارد اجتماع شویم

  • گوشی خود را در خانه رها کنید: این قطعا تمرین سختی است ما عادت کرده ایم که همیشه تلفن همراه خود را همراه خود داشته باشیم. در صورت نبود آن شروع به افکار فاجعه آمیز می‌کنیم. اما بعد از اینکه چند وقت این تمرین را انجام دهید خواهید فهمید که حس اضطراب و دلشوره موقع نداشتن گوشی همراه تا چه حد کاذب است.
  • پیاده روی طولانی داشته باشید: نیچه: فقط افکاری که با پیاده روی به دست می‌آیند با ارزش هستند.

پیاده روی باعث می‌شود که بتوانیم با افکار خود تنها شویم و از جهان دور شویم. بهتر است در زمان پیاده روی همراه خود تکنولوژی نداشته باشید. به جای آن همراه خود یک دفترچه و خودکار داشته باشید و افکار خود را بنویسید.

سعی کنید پیاده روی را یک فعالیت روزانه کنید و این کار را در مکان های خلوت انجام دهید.

  • به خودتان نامه بنویسید: در این تمرین در راستای رسیدن به مینیمالیسم دیجیتال لازم است که در مواقع بحرانی و حجوم افکار شروع به نوشتن افکار و احساسات خود کنید. این کار با خاطره نویسی متفاوت است چون فعالیتی منظم نیست.

این کار به تخلیه افکار شما کمک زیادی میکند.

 

تمرین هایی برای اصلاح روابط اجتماعی با مینیمالیسم دیجیتال:

هر چه بیشتر از شبکه های اجتماعی برای برقرار کردن ارتباط با دیگران استفاده کنیم، زمان کمتری برای برقراری ارتباط آفلاین و واقعی با دیگران خواهیم داشت و طبق تحقیقات این مسئله برای سلامت جسم و روان ما مضر است.

به طوری کلی لازم است که بدانیم شبکه های اجتماعی انسانی و سیستم های ارتباطی انسانی به قدری پیچیده است که نمیتوان آن ها را در حد چند ایموجی یا پیام کوتاه محدود کرد. ولیکن لازم است بدانیم که ارتباط واقعی که نیاز انسان به اجتماع و تعامل را برطرف می‌کند تنها ارتباط رو در رو و آفلاین است.

 

  • لایک نکنید: لایک کردن بی ارزش ترین و کم اعتبار ترین پاسخی است که می‌توان در پاسخ فرستنده داد. علت این مسئله این است که به ذهن خود نشان می‌دهیم که ذنیاز است واقعا برای نیاز خود به ارتباط کاری کند. شما اگر لایک نکنید و کامنت نگذارید لازم میدانید که با فردی که مثلا عکس کودک خود را استوری کرده است ارتباط برقرار کنید و حضورا یا حداقل تلفنی نظر خود را بگویید.
  • یک کاسه کردن پیام های متنی: پیش فرض این روش این است که گوشی شما بر روی حالت مزاحم نشوید باشد و زمان های مشخصی از روز را برای پاسخ دادن به پیام ها اختصاص دهید.
  • تمرین ساعات اداری ویژه گفتگو: در روش شخص زمان خاصی از هر روز را برای مکالمات تلفنی و حضوری اختصاص می‌دهد مانند استادی که تایمی از حضور خود در دانشکده را به دانشجویان اختصاص می‌دهد. یا مدیری که زمان برگشت به خانه در ترافیک به تماس ها جواب می‌دهد.

 

تمرین هایی برای داشتن تفریح سالم و زندگ خوب در مینیمالیسم دیجیتال:

اگر زندگی خود را فقط بر روی کار و فعالیت های سخت متمرکز کنید قطعا نهایتا به یاس و ناامیدی و بی  معنایی در زندگی میرسید.

برای همین لازم است زندگی خود را آغشته به تفریح سالم و پویا کنید. تفریح ناسالم و منفعلانه نیز یرای سلامتی مضر است

بهترین شیوه برای گذراندن وقت های آزاد انجام فعالیت هایی است که انرژی بر و پر تحرک باشد. قطعا یک زندگی پر تحرک کمک زیادی به سلامت ما می کند.

رزولت: چیزی که می‌خواهم به شما توصیه کنم، نه آموزه‌ی آسودن ناشریف بلکه آموزه‌ی زندگی پر از سخت‌کوشی‌ست.

در اولویت قرار دادن فعالیت های فعالانه به جای فعالیت هایی که نشانه مصرف گرایی و انفعال است.

 

  • رضایت‌مندی و ساختن: هر فعالیتی که در آن از مهارت های خود برای ساختن چیزی با ارزش استفاده می‌کنید. لازم است که ساخته های شما حالت فیزیکی داشته باشندو این تفریح به تخلیه انرژی، اعتماد به نفس و حس رضایت از خود کمک بسیاری می‌کند.
  • جامعه جویی پر انرژی: سعی کنید تفریح ها و فعالیت هایی را انجام دهید که بتوانید با دیگران ارتباط سالم و سازنده داشته باشید مانند ورزش گروهی.

 

یک اصل بنیادی در مینیمالیسم دیجیتال این است که وقتی فناوری جدید با مراقبت و دقت استفاده شود، زندگی بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد تا اینکه بخواهید یا کلا تکنولوژی را کنار بگذارید یا بدون فکر از آن استفاده کنید.

  • هر هفته چیزی بسازید یا تعمیر کنید: این کار باعث کم شدن هزینه ها، حس اعتماد به نفس، مصرف انرژِی و گرفتن حس خوب از محیط می‌شود.

ساده ترین راه حل برای یادگیری کار‌های تعمیراتی این است که یک مهارت جدید را یاد بگیرید مانند نجاری و از این مهارت برای تعمیر یا ساختن چیز های مختلف از آسان به سخت شروع کنید مانند ساخت یک استند گل یا تعمیر تخته شکسته مبل.

  • تفریح های کم کیفیت‌تان را برنامه ریزی کنید: زمانی را برای تفریح های کم کیفیت و مجازی خود برنامه ریزی کنید، یعنی زمان های خاصی را برای شبکه های اجتماعی و وب گردی اختصاص دهید، زمانی که همه این فعالیت ها در ان مجاز باشند.
  • به یک جمع بپیوندید: حضور در یک انجمن، کانون یا مرکزی که با ارزش های شما سازگار است به رشد شما کمک بسیاری می‌کند.
  • برنامه ریزی تفریحی داشته باشید: همان گونه که گفتیم تفریح در مینیمالیسم دیجیتال فعالیتی است که در راستا ارزش ها و اهداف ما است پس لازم است مانند بقیه فعالیت های زندگی خود آنها را برنامه ریزی کنیم، مانند یک برنامه ریزی ماهانه برای ورزش یا یادگیری یک مهارت جدید.

 

تمرین هایی برای مقابله با فعالیت بی دلیل در فضای مجازی مینیمالیسم دیجیتال:

اگر نیاز است که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور داشته باشید لازم است به گونه ای عمل کنید که درگیر خطرات و آسیب های این محیط ها نشوید.

  • شبکه های اجتماعی را از روی گوشی خود حذف کنید: اگر قصد استفاده از شبکه های اجتماعی را دارید تا حد امکان از نسخه های وب و ویندوز آنها استفاده کنید که دسترسی محدود تری داشته باشید و فقط در مواقع ضروری به آنها مراجعه کنید.

این کار مانع این می‌شود که شبکه های اجتماعی باعث حواس پرتی شما شوند.

  • همه دستگاه هایتان را به کامپیوتر های تک منظوره تبدیل کنید: یعنی قابلیت ها و امکاناتی را که به آنها نیاز ندارید و باعث حواس پرتی شما میشوند را غیر فعال کنید.

به طور مثال از یک نرم افزار محدود کننده استفاده کنید و ساعاتی مشخص از روز نرم افزار های خود را محدود کنید.

  • مثل حرفه‌‎ای‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید: رویکردتان به شبکه های اجتماعی باید طوری باشد که انگار مدیر شبکه‌های اجتماعی نوظهور زندگی شخصی خودتان هستید.
    • پیج ها و کانال های سرگرمی را دنبال نکنید
    • بیش از حد از شبکهه ای مجازی استفاده نکنید
    • فقط از شبکه های اجتماعی لازم استفاده کنید
    • طبق اهداف خود عمل کنید
    • درگیر ترند ها نشوید
  • از رسانه های آهسته استقبال کنید: به طور مثال به جای اینکه مداوم اخبار را دنبال کنید از طریق یک رسانه و یا کانالی که خلاصه همه اخبار را می‌گوید استفاده کنید. ترجیح این است که اطلاعات به صورت خلاصه و یکجا در اختیار ما قرار بگیرند به جای اینکه تمام روز در حال دریافت اطلاعات باشیم. در مینیمالیسم دیجیتال تمرکز بر منابع با کیفیت تر است.
  • گوشی خود را کم هوش کنید: امکانات و نرم افزار های موبایل خود را تا حد امکان محدود کنید و یا ترجیحا در حالت معمول یک گوشی ساده همراه خود داشته باشید.
مینیمالیسم دیجیتال
مینیمالیسم دیجیتال را به زندگی خود بیاورید

به طور کلی هدف در مینیمالیسم دیجیتال این است که بتوانید زندگی اصیل و بودن در لحظه را تجربه کنید بدون اینکه برده فضای مجازی و تکنولوژی شوید هدف این نیست که از تکنولوژی فراری شوید هدف این است که به بهترین شکل و سودمند ترین حالت ممکن از تکنولوژی استفاده کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mindcenter.ir/?p=1334
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x