سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

فهرست مطالب

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

آیا تاکنون چیزی درباره PMS یا سندرم پیش از قاعدگی شنیده‌اید؟

اگر شما به عنوان یک خانم در حال مطالعه این مقاله هستید، حتما  ماهی یکبار متوجه تنگ شدن کمربند و افزایش سایز‌ شده‌اید، همچنین مشکلات خواب و تغییر اشتها برایتان اتفاق افتاده است .
اکثر افراد میدانند که زنان پیش از شروع قاعدگی‌شان دچار نوسانات خلقی، مقداری بی‌منطقی همراه با علائم جسمانی و فیزیکی می‌شوند که برخی آن را غیرقابل کنترل می‌دانند .

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS  چیست ؟

اگر تاکنون عبارت سندرم پیش از قاعدگی را جستجو کرده باشید ، با انبوهی از مطالب و تعاریف درباره این پدیده روبرو خواهید شد . با این حال پس از 5 دهه جستجو و تحقیق، هیچ توافق جامعی بر سر تعریف، دلایل، درمان یا حتی وجود این مشکلات وجود ندارد .
syndrome  premenstrual  مجموعه‌ای از علائم است که یک زن ممکن است در انتهای چرخه‌ی قاعدگی قبل از شروع قاعدگی بعدی خود تجربه کند.
شدت و تعداد این علائم بین زنان متفاوت است. اکثر زنان مبتال به سندروم پیش از قاعدگی پنج تا هفت روز در هر ماه این علائم را دارند.
سندرم پیش از قاعدگی ترکیبی از اختلالات عاطفی، جسمی، روحی و روانی است که پس از تخمک گذاری رخ می دهد، که معمولا با شروع جریان قاعدگی پایان می یابد.

تعریف روانشناسان از سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

براساس تعریفی که توسط اغلب روانشناسان ارائه شده‌است، سندرم پیش از قاعدگی شامل نشانه های ذهنی و فیزیکی از زمان تخمک گذاری تا قاعدگی است که در ادامه‌ی این مطلب تمامی نشانه‌ها را بررسی خواهیم کرد .

علت سندرم پیش از قاعدگی

پیش از بررسی علت این سندرم لازم است بدانیم که “سندرم پیش از قاعدگی همان پریود نیست!”
این یکی از رایج‌ترین اشتباهات در بین مردم است. این سندرم معمولا بین 7 تا 14 روز قبل از اینکه بانوان لکه خونی را مشاهده کنند اتفاق می‌افتد. چون استروژن و پروژسترون در طی تشکیل دیواره‌ رحم به بالاترین حد خودشان می‌رسند و برخی زنان حساسیت بیشتری نسبت به تاثیر این دو هورمون زنانه نشان می‌دهند.
همچنین آمیگدال در مغز که مسئول کنترل عواطف است فعالیت خودش را زیاد می‌کند و سطح سروتونین -هورمون مربوط به احساسات خوشایند- و انتقال دهنده‌ی عصبی گابا –که ضد اضطراب است-  پایین می‌آید و این به معنای استرس و اضطراب بیشتر در بانوان است .
با این حال هنوز علت دقیق و اصلی سندرم پیش از قاعدگی مشخص نیست .

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

علائم و نشانه های PMS

بیش از 150 نشانه برای سندرم پیش از قاعدگی مطرح شده‌است .

علائم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی شامل طیف وسیعی از تغییرات جسمی و روحی میباشد که در ادامه این مقاله به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم :

علائم جسمی

جوش صورت

جوش صورت از اختلالات شایع در سندرم پیش از قاعدگی است.

تغییرات هورمونی، مانند آنچه که در دوران قاعدگی یا بارداری رخ می دهند، می توانند موجی ازجوش صورت را در زنان ایجاد کنند.

حساسیت سینه‌ها

درد سینه‌ها، ناراحتی، حساسیت یا درد در ناحیه پستان است و ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد که یکی از این دلایل، سندرم پیش از قاعدگی است.

 به طور کلی، درد پستان نشانه سرطان سینه نیست

دیس پپسی یا ناراحتی معده

دیس پپسی یکی از علائم شایع در سندرم پیش از قاعدگی می‌باشد. در این مورد شما احساس درد یا ناراحتی را در قسمت فوقانی معده خود تجربه می‌کنید که شامل دیگر علائم مانند احساس تهوع، یبوست، پف کردن شکم و … است.
سایر علائم جسمانی مانند سردرد یا کمر درد، موی چرب، تغییر در اشتها و میل جنسی یبوست یا اسهال نیز در سندرم پیش از قاعدگی مشاهده می‌شود.

علائم عاطفی

تحریک پذیری یا رفتار خصمانه

احساس خستگی

مشکلات خواب

اختلالات خواب، یکی از علائم شایع در سندرم پیش از قاعدگی می‌باشد

بی‌خوابی بر اساس مدت زمان آن مشخص می‌شود.
بی‌خوابی حاد مختصر است و اغلب به دلیل شرایط زندگی اتفاق می افتد مثل زمانی که نمی‌توانید شب قبل از امتحان یا بعد از دریافت خبرهای بد بخوابید.
بی‌خوابی مزمن خواب مختل شده است که حداقل سه شب در هفته اتفاق می افتد و حداقل سه ماه طول می کشد.
اگر در دوران PMS  هستید و از مشکلات خواب رنج می‌برید، جای نگرانی نیست! گزارش‌ها حاکی از آن است که این علائم پس از شروع چرخه قاعدگی برطرف می‌شود.

افسردگی، احساس غم و اندوه

افسردگی (اختلال افسردگی عمده یا افسردگی بالینی) یک اختلال خلقی اما جدی است. این باعث ایجاد علائم شدید می شود که بر احساس، فکر کردن و انجام فعالیت های روزانه مانند خوابیدن، غذا خوردن و یا کار کردن تأثیر می گذارد. برای تشخیص افسردگی علائم باید حداقل دو هفته باشد. اما در مورد افسردگی در سندرم پیش از قاعدگی، شما علائم افسردگی را به صورت کوتاه مدت تجربه می‌کنید یعنی پس از شروع چرخه‌ی قاعدگی، علائم شما بهبود می‌یابد . با این حال اگر علائم خلق افسرده مانند خلق و خوی دائما غم انگیز، اضطراب، احساس ناامیدی یا بدبینی، احساس گناه، بی ارزش بودن یا بی کفایتی،  از دست رفتن علاقه یا لذت در سرگرمی ها و فعالیت ها، افکار مرگ و یا خودکشی و یا تلاش های خودکشی دارید؛ پیشنهاد ما این است که به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید

مشکل در تمرکز یا حافظه، تنش یا اضطراب، نوسانات خلقی وعلاقه کمتر به رابطه جنسی سایر علائمی است که ممکن است در سندرم پیش از قاعدگی تجربه کنید.

مدت زمانPMS

مدت زمانPMS در زنان متفاوت است. اکثر زنان این علائم را در بازه‌ای به مدت 7 تا 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. بعضی از زنان ممکن است علائم را به مدت کوتاه‌تر یا طولانی‌تر داشته باشند.

کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی

کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی

درمان دقیق و قطعی برایPMS  وجود ندارد اما با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید علائم‌تان را کنترل کنید و این دوران را پشت سر بگذارید :

-از خانواده و دوستان خود در این مواقع کمک بگیرید

-اگر با تغییر سبک زندگی بهبودی حاصل نشد لازم است برای کاهش علائم به پزشک مراجعه کنید

– اغلب ترکیبی از تغییر سبک زندگی، درمان‌های طبیعی و درمان‌های دارویی نتیجه بهتری دارند

-در یک تقویم علائم اولیه روحی و احساسات و علائم فیزیکی غیرمعمول خود را در هر روز برای حداقل دو ماه ثبت کنید.

در همان تقویم روزهای شروع علائم و پایان آن و شروع خونریزی قاعدگی را نیز ثبت کنید. این کار به پزشک شما در درک شیوع علائم و الگوی علائم کمک میکند

– قبل از مصرف هر گونه دارو حتما غذاهای مفید در درمان PMS را امتحان کنید که شامل این موارد است:
آووکادو، برنج قهوه‌ای، خربزه، فلفل، موز، تخم‌مرغ، دانه‌ها (تخم آفتابگردان، کدوتنبل‌)، سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کلم پیچ و…)، روغن ماهی و گردو .سندرم پیش از قاعدگی یا باوری جنسیت زده؟

سندرم پیش از قاعدگی یا باوری جنسیت زده؟

تا اینجا علائم، نشانه‌ها و سایر موارد مرتبط به PMS را فهمیدیم و با آن‌ها آشنا شدیم. همچنین راه‌های احتمالی برای کنترل نسبی این علائم را نیز آموختیم.
فهمیدیم که PMS یا سندرم پیش از قاعدگی همان پریود نیست و برخلاف باور عموم تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی اتفاق نمی‌افتند بلکه 7 الی 14 روز پیش از شروع سیکل قاعدگی رخ می‌دهند که منشا تغییرات جسمی و خلقی در زنان است .

طرح یک پرسش

چرا جامعه‌ی مدرن برای معرفی PMS  و نسبت دادن آن به تمامی زنان اصرار دارد؟

روانه شدن سیل این پیغام‎‌ها به سمت زنان از سوی کتاب‌ها، اینترنت‌، رسانه های جمعی و فضای مجازی مبنی بر اینکه همه‌ی زنان دچار سندرم پیش از قاعدگی می‎‌شوند، در متقاعد کردن آن‌ها به اینکه PMS  یک واقعیت محض است، بی تاثیر نیست.
تحقیقات نشان داده‌است که هرچقدر زنان نسبت به این موضوع که سندرم پیش از قاعدگی همگانی است، معتقد باشند؛ احتمال بیشتری برای گزارش دهی غلط درباره علائم‌شان وجود دارد.

گزارش دهی غلط چه معنایی دارد؟

ممکن است شما از خانمی بپرسید : آیا تو سندرم پیش از قاعدگی داری؟
و او پاسخ بدهد : بله .
اما زمانی که به مدت دو ماه اقدام به یادداشت برداری روزانه از علائم روانشناختی وی می‌کنید، هیچ ارتباطی میان علائم او و زمان قاعدگی پیدا نمی‌کنید.

نقش زنانگی و تاثیر آن در باور به PMS

دلیل دیگر اصرار بر سندرم پیش از قاعدگی با مرزهای باریک نقش زنانگی مرتبط است.
برخی از روانشناسان فمینیست پیشنهاد کرده‌اند که چسبیدن به برچسب‌های PMS  به زنان اجازه می‌دهد به توضیح عواطفی بپردازند که در غیراینصورت خانمانه تلقی می‌شوند.
تعریف تقریبا جهانی از زن خوب کسی است که خوشحال، بامحبت و حامی است و در همین راستا رضایت زیادی از نقشش دارد.

سندرم پیش از قاعدگی یا مجوزی برای رفتارهای خصمانه؟

با نگاه نقادانه متوجه می‌شوید سندرم پیش از قاعدگی به برگه‌ی مجوزی برای عصبانیت، شکایت و زودرنجی تبدیل شده است بدون اینکه عنوان زن خوب را از دست بدهیم.
می‌دانیم که متغیرها در محیط، بیشتر از هورمون‌ها می‌توانند دلیل خشم یک زن باشند اما زمانی که او خشمش را به هورمون‌هایش ربط می‌دهد، به طرز ماهرانه‌ای سلب مسئولیت می‌کند و خودش را از هرگونه انتقادی مبرا می‌کند.

 خودش نیست! از کنترلش خارجه…!

همچنین تاکید بیش از حد بر روی سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند ابزار سودمندی در جهت بی اعتبار کردن عواطف زنانه باشد. وقتی مردم در مقابل خشم زنی با این تفکر واکنش نشان می‌دهند :

“اوه! اون تایم از ماه شد …”

توانایی زنان برای جدی گرفته شدن تا تغییر موثر به شدت محدود می‌شود.

سندرم پیش از قاعدگی به عنوان اختلال روانی عام و قابل درمان بودنش کاملا قابل توجه است.
وقتی برای زنان داروهایی مثل ضدافسردگی یا هورمون تجویز می‌شود، پروتکل پزشکی ایجاب می‌کند که آن‌ها هر 3 ماه یکبار تحت نظارت پزشک قرار بگیرند.

تبعات مضر جدی سندرم پیش از قاعدگی برای زنان

درحالی که سلب مسئولیت به واسطه سندرم پیش از قاعدگی برای عده‌ای سودمند است (شرکت های دارویی و …) برخی تبعات مضر جدی هم برای زنان داشته است که در ادامه‌ی این متن به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛

زنان موجوداتی غیرمنطقی و احساسی؟

سندرم پیش از قاعدگی و توجه بیش از حد به آن، به کلیشه‌ی زنان به عنوان موجودات غیرمنطقی و خیلی احساسی بیشتر دامن می‌زند .
زمانی که سیکل‌های قاعدگی به عنوان هیجان غیرقابل کنترل هورمونی شرح داده می‌شود، باعث می‌شود که زنان موجوداتی خشمگین به نظر برسند که همین امر باعث می‌شود صلاحیت همه‌ی زنان به سادگی زیر سوال برود .
زنان در طول تاریخ اقدامات ارزشمندی را در زمینه نیروی کار انجام داده‌اند اما هنوز شمار اندکی از زنان در رده های بالای مدیریتی و تجارت هستند.
به ویژگی های یک مدیر عامل خوب فکر کنید، مشخصه‌هایی که به ذهن خطور می‌کند، عقلانیت، صلاحیت و ثبات است و در فرهنگ ما کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد بیشتر یک مرد به نظر می‌رسد تا یک زن! و باور بیش از حد به سندرم پیش از قاعدگی به این موضوع دامن زده‌است.

حالت‌های مردان و زنان بیش از اینکه متفاوت باشند، شبیه‌اند!…

روانشناسان نوین می‌دانند که حالت‌های زنان و مردان بیش از اینکه متفاوت باشند، مشابه‌اند‍‍.

طی مطالعه‌ای که در مدت زمان 4 تا 6 ماه روی مردان و زنان یافته های بدست آمده نشان داد که در شمار تغییرات خلقی تجربه شده و شدت آن، تفاوتی میان دو جنس مذکور وجود نداشت.

جارو کردن عواطف زیر فرش سندرم پیش از قاعدگی

نهایتا توجه بیش از به PMS  زنان را از سر و کار داشتن با مسائل حقیقی که آن‌ها را از لحاظ عاطفی برمی‌انگیزاند، باز می‌دارد .

جارو کردن عواطف زیر چتر PMS مثل مسائل فردی (شرایط کاری و کیفیت رابطه) یا مسائل اجتماعی مثل جنسیت‌گرایی و فقر که به شدت مرتبط با حال روزانه است؛ زنان را از ادراک منبع یا منابع احساسات منفی یا ناخوشایندشان دور نگه می‌دارد . همچنین فرصت دست به کار شدن برای تغییر را هم از آن‌ها می‌گیرد .

در نتیجه

نهایتا همه‌ی ما می‌دانیم که عواطف و حالت‌های زنان و مردان بیش از اینکه متفاوت باشند، شبیه به هم هستند پس بیایید از این کلیشه‌ی جمعی که زنان را در دوران پیش از قاعدگی، موجوداتی خشمگین شبیه به جادوگران می‌داند، دست بکشیم و عملکرد حرفه‌ای و عاطفیِ روزانه‌ی عمده‌ی زنان را در آغوش بکشیم . در زمان پیش از قاعدگی و قاعدگی‌شان با آن‌ها همدلی کنیم و بی‌قید و شرط دوست‌شان بداریم حتی اگر روزهایی عصبانی و بی‌حوصله باشند …

 

نگین سلطانیان
Latest posts by نگین سلطانیان (see all)

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mindcenter.ir/?p=1244
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x