7راهکار برای تندخوانی + یک روش جدید و طلایی برای مطالعه سریع

فهرست مطالب

( تندخوانی )

 

 آموزش تندخوانی
مطالعه موثر و موفقیت

اهمیت تندخوانی

در جهان امروز، زمان بسیار ارزشمند است و سرعت، غنیمتی است که به موثرگذشتن این زمان می‌انجامد. ما با دنیایی مملو از انواع اطلاعات روبه رو هستیم و در این میان، برای افزایش مهارت و عملکرد بهتر خود، علاوه بر گزینشی انتخاب کردن اطلاعات دریافتی، به سرعت بیشتر در فراگیری مطالب نیازمندیم تا بتوانیم در کمترین زمان و باحداکثر سرعت بیشترین مطالب را یاد گرفته و به رشد فردی خود کمک کنیم.

تند خوانی یا speed reading یک مهارت بسیار کاربردی و قابل یادگیری و پرورش است که رمزی موثر و ارزشمند در رسیدن به این هدف می‌باشد.

تندخوانی یک مهارت است

اول از همه باید به این باور برسیم که ما نه تنها مهارت تندخوانی بلکه هر مهارتی را می‌توانیم یاد بگیریم، فقط کافیست مسیر عصبی آن رادر ذهن خودساخته و مغز خود را نسبت به آن مهارت، پرورش و عادت دهیم.

تند خوانی با تقویت حافظه و تقویت چشم در ارتباط است و علاوه بر اینها به تمرکز بالا نیاز دارد. پس برای داشتن یک مطالعه سریع و موثر؛ تقویت حواس و ادراک، انجام روش های کاربردی و رشد مهارت های مرتبط، ضروریست .

سرعت مطالعه و تندخوانی
سرعت مطالعه

چه سرعتی در مطالعه، تندخوانی محسوب می شود ؟

میانگین سرعت استاندارد مطالعه در جهان، 600 کلمه در دقیقه است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته این سرعت بالاتر و در بعضی کشور ها از جمله ایران، میانگین سرعت، پایین تر از استاندارد جهانی و حدود 150کلمه در دقیقه است.

پس یادگیری این مهارت مهم، بسیارارزشمند است ودرموفقیت ما نقش پررنگی دارد .

یک تصوری  که در مورد تند خوانی وجود دارد این است که سرعت بالا، تمرکز را پایین می آورد و قدرت درک مفهوم را کاهش  می دهد؛ اما این تصور کاملا اشتباه است‌؛ چراکه سرعت بالا، بدون تاثیرگذاری و فهم مطالب، بیهوده و بی ارزش خواهد بود و چیزی جز اتلاف وقت نیست.

ما در تندخوانی به دنبال فهم حداکثری در کمترین زمان ممکن هستیم .

چقدر تا تندخوان بودن فاصله داری ؟

قبل از اینکه به روش ها و آموزش های لازم در مورد تندخوانی بپردازیم، طبق فرمول زیردر یک دقیقه مطالعه، سرعت خواندن خود را اندازه گیری کنید تا به آگاهی لازم در مورد سطح این عملکرد، در خود رسیده و تاثیر آن را پس از افزایش مهارت تندخوانی، دقیق تر وبهتر ببینید.

سرعت مطالعه ی شما=(زمان بر حسب ثانیه )÷( تعداد کلمات متن×60)

راهکار های تندخوانی
مهارت تندخوانی

7+1راهکار افزایش سرعت مطالعه و رسیدن به تندخوانی :

در ادامه٬ 8 راهکار که باعث افزایش سرعت مطالعه و تندخوانی می‌شود رابررسی می‌کنیم :

  1. کلمه خوانی ممنوع !

    بهتر است به جای خواندن کلمه به کلمه، جمله‌خوانی کنید و تمرکز خود را روی ادراک کل مفهوم قرار‌دهید.

  2. بلندخوانی ممنوع !

    خواندن با زبان، به صورت بلندخوانی یا زمزمه کردن، سرعت خواندن را کاهش می‌دهد. خواندن بازبان در مغز، نیاز به عملکرد همزمان وچندگانه‌ی تعداد بیشتری عصب و ماهیچه دارد و همین باعث می‌شود انرژی بیشتری صرف شده و زمان خواندن هم طولانی ترشود.

    در تند خوانی به دنبال چشم‌خوانی هستیم و باید باچشم، کلمات و جملات رادیده و در ذهن‌ خود بخوانیم.
    اگر به بلندخوانی عادت دارید، بهتر است از امروزعادت چشم خوانی را شروع کرده و در خود پرورش دهید .
    برای این کار می‌توانید از خواندن چند پاراگراف کوتاه در روز شروع کرده و به مرور آن را افزایش دهید.
    چون چشم خوانی، نسبت به بلند خوانی به تمرکز بیشتری نیاز دارد و خطای حواس، بیشتر رخ می دهد؛ پس عوامل حواس پرتی در محیط خود را به حداقل برسانید و با انجام تمرینات ذهن آگاهی، تمرکز خود را افزایش دهید.

  3. با خودکار جملات را دنبال کنید.

    گاهی برای شما نیز پیش آمده است که در میان مطالعه، رشته ی جملات  را گم کرده اید و همین باعث می‌شود تمرکزخود را از دست بدهید، فهم مطالب ناقص مانده و مجبورمی‌شوید دوباره از شروع جمله یا پاراگراف مطلب را بخوانید، واین سرعت مطالعه را بسیار پایین می‌آرود. راهکار ساده برای جلوگیری از این ماجرا این است که جملات را با خودکار یا مداد دنبال کنید تا از خطای چشم جلوگیری کرده و تندخوان شوید.

  4. برگشت به عقب ممنوع !

    بهتر است قبل از اتمام یک جمله یا پاراگراف به کلمات یا جملات قبلی برنگردید، زیرا در بسیاری از مواقع، فهم مطلب در ادامه ی پاراگراف یا جمله است و بهتر است تا انتها خوانده شود تا مفهوم کلی آن ظاهر گردد.

  5. دید میدانی خود را افزایش دهید!

    دید میدانی، گستره‌ی کلماتی است که چشمان ما می‌توانند در یک نگاه ببینند. با افزایش وسعت دید میدانی، در یک نگاه می‌توانید کلمات بیشتری را بخوانید. باید ذهن خودرا عادت دهید که در یک نگاه، گروهی از کلمات را بخواند و مفهوم آن را در ذهن داشته باشد، نه فقط یک کلمه را.

  6. تمرکز ، کلید موفقیت !

    کلید باارزش و رمز موفقیت یک مطالعه پر سرعت، تمرکز است. اگر مطالعه را مشابه یک ماشین در نظر بگیریم، چیزی که سرعت ماشین را رقم می‌زند، موتور آن است. پس هر چه موتور ماشین قوی ورشدیافته ترباشد، سرعت ماشین هم بالاتر می‌رود. در مطالعه نیز همین قانون در جریان است. موتور مطالعه، تمرکز است. بدون داشتن تمرکز یا داشتن تمرکز سطحی، ساعت ها خواندن و صدها صفحه مطالعه، اتلاف وقت و بیهوده است، چون درک و یادگیری صورت نگرفته است.

    همان طور که پیش تر هم ذکر شد؛ در تندخوانی ما به دنبال فهم حداکثری در حداقل زمان ممکن هستیم، پس ضروریست با تمرکز و روش های افزایش آن نیز بیشتر آشنا شویم و این موتور نیرومند را پرورش دهیم.

    قبل از هر چیز لازم است بدانیم که تمرکز یک فرآیند است و مرحله به مرحله شکل می‌گیرد. در شروع مطالعه، عدم تمرکز حواس یک امر عادیست. برخی افراد به دلیل ناآگاهی از طبیعی بودن این شرایط، مطالعه را رها می کنند و در یک چرخه  اهمال کاری رها می‌شوند.
    مرحله‌ی بعد از فقدان تمرکز، تمرکز سطحی است. این مرحله ممکن است 3تا4 دقیقه طول بکشد. سپس وارد مرحله تمرکز نسبی می‌شویم. آرام آرام به مطالب و فهم آن علاقمند شده و سر وصدای اطراف یا اتفاقات پیرامون، به راحتی حواسمان را پرت نمی‌کند. سپس بعد از حدود 5تا7 دقیقه وارد مرحله‌ی تمرکز عمیق می‌شویم. در این مرحله اتفاقات و سروصدای طبیعی، توجه ما را به خود جلب نخواهد کرد و تا50 دقیقه می‌توان در این حالت باقی ماند.

    نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که اگر تمرکز در یکی از مراحل ذکر شده بهم بخورد و آسیب ببیند، ما به مرحله‌ی قبل برنمی‌گردیم بلکه به مرحله‌ی اول بازگشت خواهیم کرد. بدین معنی که یک محرک مثل زنگ موبایل یا فکر مزاحم، ما را به مرحله اول ( فقدان تمرکز ) باز می‌گرداند و حدود7 دقیقه فرصت ما را خواهد گرفت تا به مرحله تمرکز عمیق برگردیم.

    پس برای تندخوان بودن بسیار اهمیت دارد که تمرکز خود را افزایش دهیم و عوامل حواس پرتی و آسیب زننده به تمرکز را در حین مطالعه، به حداقل برسانیم .

    برای مثال اگر افکار مزاحم و ذهن شلوغ، مانع از تمرکزکردن می‌شوند؛ می‌توان یک برگه کاغذ را کنار خود قرار داده و هر فکری که به مطالعه شما آسیب می‌زند و حواستان را پرت می‌کند، دراین کاغذ بنویسید تا بعد از مطالعه و سر وقت مشخصی به آن ها رسیدگی کنید. استفاده از موبایل در هنگام مطالعه یا مدت کوتاهی قبل از آن را ممنوع کنید؛ چون اطلاعات زیادی در لحظه وارد ذهن می‌شود و مغز را درگیر می‌کند، و این برای تمرکز آسیب زاست. ذهنی می‌تواند متمرکز و حواس‌جمع باشد که در مرتبه‌ی اول آرام و آسوده باشد. آشفتگی و شوریدگی ذهنی، کارکرد و توانایی را کاهش می‌دهد.

  7. وسواس مطالعاتی ممنوع !

    اگر شما نیز با وسواس مطالعاتی مواجه هستید و عادت به خواندن مکرر و افراطی یک مطلب دارید که در نهایت بازدهی لازم را نخواهد داشت، به خستگی و فرسودگی مطالعاتی می‌انجامد و زمان زیادی را بیهوده از دست می‌دهید؛ باید بدانید که کندخوانی ارتباط مستقیمی با وسواس مطالعاتی دارد. وقتی یک مطلب را خواندید و یاد گرفتید، نیازی نیست برگردید و با وسواس بیشتر اصرار بر حفظ کردن تک تک کلمات کنید.

    برای یک یادگیری مطلوب، فهم و درک مطلب اهمیت دارد و ارزش تندخوانی در همین است که ما زمان خود را بهینه و مطالعه‌ی خود را هدفمند و موثر می‌کنیم.

  8. روش جدید و طلایی با اثرگذاری سریع برای یک مطالعه‌ی سریع : با سرعت بشنوید !

    حواس ما به یکدیگر مربوط است و افزایش مهارت در یک حواس به عملکرد بهتری در توجه و درک حواس دیگر، منجر می‌شود. ذهن پرورش یافته‌ای که می تواند تمرکز خود را در سطح بالاتر و موثرتری حفظ کرده و مطالب را درک و دریافت کند، به حواس پرورش یافته‌ای نیازمند است که با سرعت و توجه بهتری عملکرد لازم را ایفا کنند.

    گوش دادن به پادکست با سرعتی بالاتر از معمول، ذهن را به درک مفاهیم در سرعت بالا عادت می‌دهد و وقتی چشم شروع به نگاه کردن کلمات می‌کند، چون عملکرد خواندن در مغز اتفاق می‌افتد، این ذهن که به سرعت بالاتری عادت کرده، می‌تواند در زمان کمتری کلمات بیشتری بخواند و مفهوم آن را درک کند.
    برای توسعه‌ی این مهارت، سرعت فایل صوتی را آرام آرام و به مرور افزایش دهید تا در نهایت بتوانید با سرعت هرچه بیشتری پادکست خود راگوش داده و به درک و دریافت موثری از آن برسید. بعد از چند روز پیگیری این‌کار، یک صفحه از یک کتاب را با چشم خوانی مطالعه کنید و قدرت شگفت انگیز و کاربردی این روش را ببینید .

    تندخوانی یادگیری؛ لازمه ی رشد و اثرگذاری
    یادگیری؛ لازمه ی رشد و اثرگذاری

    یک انسان موثر به مهارت‌های موثر برای پرورش خود نیازمند است. در دنیایی که هر لحظه درحال پیشرفت و جلورفتن است، تغییر نکردن یعنی عقب ماندن و عدم پیشرفت. چه خوب است تا تلاش کنیم که هر روز نسخه‌ی بهتری از خودمان بسازیم وزندگی خود را باخلق ارزشهای ماندگار و رشدیافته بیافرینیم.

     

سارا فتحی

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

4.1 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mindcenter.ir/?p=870
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x